Doğuma Sancı Çözümleri (Hypnobirthing)

Doğum sancılarına aslında KASILMA denmelidir. Doğum bir hastalık değildir ve ağrıları da sonludur. Hiçbir hastalıkta çekilen ağrı sonrası insan hayatının en büyük hediyesine ( bebek ) ulaşmaz. Ancak, anne adaylarının en çok çekindiği nokta doğumda çekebileceği ağrılardır. Oysa her doğum çok ağrılı olmaz.

Kadınlar genetik olarak ta varoluşsal olarak ta doğumu becerebilecek şekilde yaratılmışlardır. Doğum doğal ve sağlıklıdır. Doğumu, kadınların gözünde ” bir güçtür ve coşkudur”  diye algılatabilirsek, anne adayları bebeklerine de bu gücü yansıtabilirler.

HİPNOBİRTHİNG :

Birçok otör ve felsefeci, doğumun bilinçaltı ile yapılan bir iş olduğunu ön görür. Buna göre doğumda bilinç dinlenmeli, tüm kontrol bilinçaltına bırakılmalı ve derin bir gevşeme durumu sağlanmalıdır.

Zihin iki bölüme ayrılır.
Bilinç, günlük işler ,  kararlar ve tepkileri düzenler.
Bilinçaltı ise sonsuz bir depodur. Geçmiş anıları, duyguları, korkuları, istemsiz tepkileri, sinir sistemini kontrol eder.

Hipnoz, kişinin kendisinin izin verdiği bilinçli bir gevşeme durumudur. Bu dönemde bilinçaltı telkinlere daha duyarlıdır. Korkularından bu trans halinde arınabilir. Korku azalırsa vücudumuzda endorfin denen mutluluk hormonu artar ve doğal ağrı kesici ve anestetik etkisi vardır.

Hipnoterapi ile gebelikte , anne adayı doğuma hazırlanır. Korku yerine doğum heyecanı alır. Kendi kendine konsantrasyon yeteneği artar ve doğumda gevşemeyi öğrenir. Bebeğiyle daha iyi iletişim sağlayarak ona da destek olur. Doğumda bebeğiyle daha iyi karşılaşır. Bebekler doğumda katılımcı ve uyanık bir anne isterler. Bebeğini karşılayan ve gören bir annenin , ve bebeğin daha sonra daha yüksek bir bağlanmaları oluşur. Doğumun bilgeliğine inanmak, kendini dinlemek ve gevşemeyi öğrenmek, kolay doğumun yoludur.

DOĞUMA HAZIRLIK KUSLARI:

(Bilişsel terapi)
Gebelik takibinin önemi, gebelikte yapılması gereken testler, beslenme ve egzersiz önerileri, Normal doğumun evreleri, doğum başlangıç bulguları, doğumhane uygulamaları, hastanın yanında olması gereken eşyalara kadar bilmesi gereken bilgiler verilerek, bilişsel bir tecrübe yaşatılır.

Ne ile karşılaşacağını bilen anne adayının doğumhaneye, sağlık ekibine adaptasyonu , uyumu daha başarılı olur.

DOĞUM SIRASINDA

• Analjezikler
  • Epidural anestezi

EPİDURAL ANESTEZİ NEDİR ?

Omurgamızda yer alan omuriliğimizin çevresinde yer alan epidural boşluğa yerleştirilen kateter vasıtasıyla bu bölgeye verilen ilaç sayesinde hissedilen analjezidir.

Hasta böylece ağrı hissetmez ama kasılmaları devam eder. Ağrı azalınca, stres azalır ve rahim ağzında açılmada hızlanma olur. İşlem, aktif doğum ağrıları başladıktan ve rahim ağzı 4 cm olduktan sonra uygulanır.

Son 10 yıldır çok yaygınlaşan uygulamada tecrübe önemlidir.

Herkeste ağrıyı tam kesmeyebilir.

Amaç, ağrıyı azaltarak, annenin gücünü ve moralini koruyarak 2. Evreye ulaşmak ve annenin ıkınma evresinde yorgun olmamasını sağlamaktır.

EPİDURAL ANESTEZİNİN DEZAVANTAJLARI

• Binde bir başağrısı yan etkisi olabilir.
  • Tecrübe önemlidir., 15 dak. içinde  takılamıyorsa vazgeçilmelidir.
  • İlaç etkisi ıkınma evresine uzarsa, annenin ıkınma gücünü azaltabilir. Müdehale etme olasılığını arttırır.
  • Halk arasında bel sakatlığı yapacağı düşünülür. Böyle bir durum tüm dünyada tek tük vakada görülmüştür.

EPİDURAL ANESTEZİ KİMLERE  UYGULANMAZ ?

• Annenin istemediği veya çok korktuğu hallerde yapılmaz.
  • Pıhtılaşma sorunu olanlara önerilmez.
  • Tam açığa yakın doğum sırasında ya da hızlı ilerleyen doğumlara önerilmez.